More about behaviour | Changing Ways | Increase impact with behavioural knowledge

Meer over gedrag 

  • Julie de Vaan

Dit is waarom de voedingsbranche moet inzetten op hervulbare verpakkingen

Bijgewerkt op: 3 nov.


Door het verbod op het gratis verstrekken van single-used plastic (vanaf juli 2023) en hoge grondstofprijzen wordt het gebruik van wegwerpverpakkingen steeds duurder. Het gebruik van hervulbare of herbruikbare verpakkingen is een van de meest effectieve maatregelen om deze kosten en de hoeveelheid afval, uitstoot en benodigde hulpbronnen in de voedingsbranche te verminderen. Veel bedrijven in de branche willen dan ook graag hun aandeel aan herbruikbare en hervulbare verpakkingen vergroten.


Ontwikkelingen op het gebied van refill

Er wordt al flink geïnvesteerd in innovaties op het gebied van hervulbare en herbruikbare verpakkingen. Hierdoor worden deze verpakkingen steeds veiliger, hygiënischer, gemakkelijker en aantrekkelijker. Er zijn allerlei verschillende initiatieven in het leven geroepen om herbruikbare en hervulbare verpakkingen aan te bieden. Zo starten grote spelers in de branche zoals Albert Heijn, Coca-Cola en Heineken pilots met verpakkingsvrije producten en hervulbare verpakkingen. Maar denk ook aan de opkomst van herbruikbare fruit- en groentezakjes in de supermarkt, het recyclesysteem met munten op festivals, of de oproep “bring your own cup” bij veel koffiebars.


Consumentengedrag

Uit onderzoek van Kantar Public blijkt dat ook consumenten het verminderen van verpakkingen belangrijk vinden en proberen minder wegwerpverpakkingen te gebruiken. Toch leidt deze intentie nog niet tot een massale verandering in consumentengedrag. Dat komt omdat een heleboel initiatieven en innovaties vanuit bedrijven (nog) niet goed aansluiten bij de processen in de hoofden van de consument, en de manier waarop zij keuzes maken in de supermarkt, op het tankstation, in de kantine of op festivals. Daarom is het belangrijk om bij het ontwikkelen en implementeren van nieuwe initiatieven of innovaties rekening te houden met het keuzeproces van de consument. Wanneer, waar, hoe en waarom maken zij bepaalde (bewuste of onbewuste) keuzes? En hoe kun je als bedrijf op de juiste momenten, plekken en manieren inspelen op deze processen om de keuze voor hervulbare verpakkingen te stimuleren?


Het succesverhaal van Pieter Pot is een voorbeeld van een initiatief dat wél goed aanslaat, omdat er rekening wordt gehouden met het keuzeproces van de doelgroep. Pieter Pot creëert met de online verpakkingsvrije supermarkt een heel nieuw systeem dat speciaal is ontwikkeld om in te spelen op het bestaande proces van de consument. Die kan gemakkelijk online bestellen, hoeft niet te slepen met lege verpakkingen en hoeft gebruikte potten niet zelf af te wassen. Dit speelt in op gemak, wat heel belangrijk is voor de consumenten bij het boodschappen doen. Hierdoor is de consument zelfs bereid om iets meer te betalen om het systeem circulair te houden.


Kansen voor refill

Het voorbeeld van Pieter Pot laat zien dat er veel potentie ligt in de toekomst van herbruikbare en hervulbare verpakkingen. Er is nog heel veel mogelijkheid voor groei in de markt. Maar het is daarbij wel belangrijk om bij de uitwerking en implementatie van nieuwe initiatieven rekening te houden met de keuzeprocessen van de consument. Zo kun je als bedrijf beter sturen op innovaties en ontwikkelingen die goed bij de consument aansluiten en aanslaan, en zorg je dat je initiatieven en investeringen op dit gebied zich terug zullen verdienen.


Hoe bedrijven in de voedingssector kunnen profiteren van de kansen op het gebied van refill? Om dat te achterhalen starten wij een onderzoek naar hervulbare verpakkingen in de voedingsbranche. Op basis daarvan geven we concrete adviezen over wanneer, waar en hoe bedrijven de consument in hun specifieke situatie het beste kunnen stimuleren om hervulbare verpakkingen te gebruiken. Interesse in het onderzoek of benieuwd naar wat de resultaten voor jou kunnen beteken? Stuur dan een e-mail naar Mats voor meer informatie (mats@changingways.nl).



Bronnen

  • KVK. (2022). Verbod op gratis plastic wegwerpbekers en -bakjes.

  • Albert Heijn. (2022). Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen.

  • Coca-Cola Nederland. (2022). Coca-Cola in Nederland start pilot met nieuw compact freestyle® tapsysteem voor dranken.

  • Plastic Promise. (2021). Het circulaire bekersysteem van Formula 1 Heineken® Dutch Grand Prix, dit is hoe het werkt.

  • Kantar Public. (2021). Kansen om Nederlanders en Nederlandse supermarkten in beweging te krijgen om herbruikbare verpakkingen te gebruiken en introduceren.

  • NU.nl. (2022). Nu ook onverpakte hagelslag en havermout te koop: verpakkingsvrij aanbod groeit.

28 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven