top of page
More about behaviour | Changing Ways | Increase impact with behavioural knowledge

Meer over gedrag 

  • Julie de Vaan

Start onderzoek naar het gebruik van hervulbare verpakkingen


Op 19 december 2022 starten wij met een innovatief gedragsonderzoek om van het gebruik van hervulbare verpakkingen door consumenten en organisaties in de Nederlandse voedingsbranche een succes te maken.

Achtergrond: hervulbare verpakkingen zijn kansrijk, maar nog geen succes. Waarom is dat? Hoe kan dat beter?

Door een verbod op het gratis verstrekken van single-used plastic (vanaf juli 2023), nieuwe Europese plannen voor verpakkingsafval, hoge kosten en grondstofprijzen en toenemende druk van consumenten op het gebied van duurzaamheid, richten steeds meer organisaties uit de voedingsbranche zich op hervulbare verpakkingen. Deze zijn financieel aantrekkelijker én duurzamer dan de huidige verpakkingen.


Er wordt al flink geïnvesteerd in innovaties op het gebied van hervulbare en herbruikbare verpakkingen. Ook staat de consument er welwillend tegenover. Toch zijn deze verpakkingen nog geen groot succes. Dat komt omdat een heleboel initiatieven, innovaties en pilots niet goed aansluiten bij het keuzeproces van de consument. Om van hervulbare verpakkingen een succes te maken, blijkt het doorslaggevend om grondig te achterhalen hoe consumenten keuzes maakt. Pas dan kun je namelijk op de juiste momenten en manieren inzetten op hervulbare verpakkingen om maximaal te profiteren van de potentie en de groeiende markt.

Onderzoek: wat kun je doen om van hervulbare verpakkingen een succes te maken?

Waarom kiest de consument wel of niet voor deze verpakkingen? En wat kun jij als organisatie doen om het gebruik ervan te stimuleren en van hervulbare verpakkingen een succes te maken? Wij geven antwoord op die kernvragen in een 4 maanden durend onderzoek, bestaande uit een intensieve studie en advies op maat voor deelnemende organisaties. Het onderzoek start op 19 december. De deadline voor deelname aan het onderzoek is 16 december.

In eerste instantie is er ruimte voor deelname voor een beperkt aantal grote organisaties uit de voedingsindustrie. Deze organisaties profiteren als eerste van de nieuwe gedragsinzichten en resultaten uit dit onderzoek, en ontvangen concrete en praktische adviezen om het gebruik van hervulbare verpakkingen te stimuleren. Loop jij graag voorop op het gebied van duurzaamheid? En ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van hervulbare verpakkingen voor jouw organisatie? Laat het ons dan vóór 16 december weten, zodat we jouw deelname kunnen bespreken.


Contact

Mats Postema

Mats@changingways.nl

+31 (0)6 23 21 43 47

9 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven
bottom of page