
Julie de Vaan
Zo stimuleren we verantwoorde voedingskeuzes met Coca-Cola
Bijgewerkt op: 14 apr.
Ten behoeve van de gezondheid is het belangrijk dat we een situatie creëren waarin verantwoorde voedingskeuzes de standaard zijn. Coca-Cola wil daar als organisatie verantwoordelijkheid in nemen. Daarom helpen we hen sinds 2020 bij het stimuleren van verantwoorde keuzes bij de consument.
Hier lees je op welke manieren we Coca-Cola ondersteunen en adviseren:
Inzicht in knoppen die voedingskeuzes bepalen
Allereerst is het belangrijk om te begrijpen hoe gedrag tot stand komt, en om goed inzicht te krijgen in welke 'knoppen' belangrijk zijn voor het maken van voedingskeuzes. Daarvoor ontwikkelden we voor Coca-Cola een Gedragskaart voor verantwoorde voedingskeuzes, met name gericht op het kiezen voor suikervrij.
Deze Gedragskaart laat zien hoe keuzes van consumenten tot stand komen, en welke knoppen in hun hoofd invloed hebben op die keuze. Dit is de basis om vervolgens in allerlei verschillende situaties de juiste knoppen te raken om verantwoorde keuzes te stimuleren.

De keuze voor suikervrije frisdrank stimuleren in de supermarkt
Een van de situaties waarin we de keuze voor suikervrij willen stimuleren, is in de supermarkt. We onderzoeken de manieren waarop keuzes hier tot stand komen, en welke knoppen invloed hebben op de keuzes die mensen maken.
Op basis daarvan, geven we advies over hoe Coca-Cola mensen in de supermarkt het beste kan stimuleren om te kiezen voor suikervrij. Dit resulteert onder andere in:

Optimalisatie van de schapindeling, op basis van gemak en beschikbaarheid

Optimalisatie van foldercommunicatie, op basis van zichtbaarheid en beschikbaarheid

Een specifieke strategie voor verschillende soorten frisdrank, op basis van kenmerken van de doelgroep en het type drankje
Daarnaast wordt er gewerkt aan geschikte visuele ondersteuning in en rondom de schappen. Hierbij benadrukken we niet gezondheid, maar juist die dingen die mensen echt belangrijk vinden bij hun keuze in het frisdrankschap.
Om een effectieve en onderbouwde aanpak te stimuleren, delen we deze kennis en adviezen met verschillende supermarkten zoals Albert Heijn, Jumbo, PLUS en Hoogvliet.
Plannen op het gebied van suikervrij succesvol doorvoeren in de praktijk
Omdat het zo belangrijk is dat de plannen die gemaakt worden op het gebied van suikervrij ook goed aanslaan en overgenomen worden door supermarkten, onderzoeken we het hele proces van plannen maken op hoofdkantoorniveau, tot het doorvoeren daarvan op de winkelvloer.
We onderzoeken welke knoppen belangrijk zijn bij de keuzes die bijvoorbeeld supermarktondernemers maken met betrekking tot suikervrij. Vervolgens optimaliseren we de onderdelen van het proces, zodat telkens de juiste knoppen geraakt worden.
Zo zorgen we ervoor dat de plannen met betrekking tot suikervrij goed aansluiten en gemakkelijker door te voeren zijn in de praktijk.
Kennis en inzichten over gedrag delen om onze impact te vergroten
Om de impact van de acties, vooruitgang en gedragsinzichten op het gebied van verantwoorde voedingskeuzes te vergroten, delen we deze graag. Dat doen we zowel intern als extern, bijvoorbeeld tijdens OPEN 2021.
Dit vind je misschien ook interessant:
Distrifood: Coca-Cola over strategie: 'Verantwoord kiezen makkelijk maken'
Change Inc.: Hoe Coca-Cola van suikervrij de standaard wil maken