More about behaviour | Changing Ways | Increase impact with behavioural knowledge

Meer over gedrag 

  • Julie de Vaan

De keuze voor suikervrij stimuleren in de supermarkt (Coca-Cola)

Bijgewerkt op: 2 aug.


Sinds 2020 ondersteunen en adviseren we Coca-Cola bij het stimuleren van verantwoordere keuzes. Zo helpen we hen onder andere met het stimuleren van de keuze voor suikervrije opties in de supermarkt.


Inzichten & advies

In de supermarkt zien we dat mensen veelal keuzes maken op de automatische piloot: zonder er al te veel over na te denken, op basis van routine, gemak, wat ze zien en wat ze kennen. De manier waarop de omgeving is ingericht is hierin veelal leidend. Om gedrag te veranderen moeten supermarkten daarom zo ingericht zijn dat suikervrije keuzes:

  • Het gemakkelijkste en meest voor de hand liggend zijn

  • Het meest beschikbaar en meest zichtbaar zijn

  • Mensen bekend voorkomen en normaal lijken


Verder zien we dat de meeste mensen in principe wel voor het maken van verantwoorde keuzes zijn, maar hier in het frisdrankschap niet zo mee bezig (willen) zijn. Hier worden keuzes vooral gemaakt op basis van smaakperceptie en functionaliteit. Daarom moet suikervrije frisdrank het meest aantrekkelijk, geschikt, handig en/of functioneel zijn (of lijken).


Gedrag & Gedragsverandering - Gezondheid - Suikervrij stimuleren in de supermarkt (Coca-Cola)
Deze Gedragskaart laat zien hoe keuzes in de supermarkt tot stand komen, en aan welke knoppen je moet draaien om gedrag te veranderen.

Praktische toepassing

Op basis van deze inzichten optimaliseren we de schapindeling, zetten we richtlijnen op voor foldercommunicatie en advertenties, en geven we tips voor de inrichting van de online supermarktomgeving. Hierin krijgen suikervrije opties de meeste ruimte en zichtbaarheid, zijn ze het gemakkelijkste te pakken of te kiezen, en zijn ze het meest aantrekkelijk, handig en herkenbaar.


Gedrag & Gedragsverandering - Changing Ways x Coca-Cola - Suikervrij stimuleren in de supermarkt

Gedrag & Gedragsverandering - Changing Ways x Coca-Cola - Suikervrij stimuleren in de supermarkt







Daarnaast verwerken we de adviezen in een opzet voor communicatie in en rondom de supermarkt en schappen. Hierin ligt de focus op smaak en functionaliteit, maar worden consumenten wel op subtiele wijze gestuurd naar verantwoorde keuzes. De communicatie uitingen zijn gemakkelijk voor mensen om te verwerken, zodat ze de automatische piloot waarop mensen keuzes maken niet verstoren.


Met deze gedragswetenschappelijk onderbouwde nieuwe schapindeling, richtlijnen voor foldercommunicatie en de online supermarktomgeving, en opzet voor schap- en supermarktcommunicatie, kan Coca-Cola effectief de keuze voor suikervrije frisdrank in de supermarkt stimuleren.


Supermarkten inspireren

Om verschillende supermarkten te inspireren en motiveren om ook met een effectieve en onderbouwde aanpak aan de slag te gaan, delen we deze inzichten en adviezen met Albert Heijn, Jumbo, PLUS en Hoogvliet. Ook adviseren en ondersteunen we hen bij de concrete uitwerking en toepassing in de praktijk.


 


Misschien ook interessant:

  • Dit artikel over onze strategie om verantwoord kiezen gemakkelijk te maken (Distrifood)

  • Dit artikel over hoe Coca-Cola van suikervrij de standaard wil maken (Change Inc.)

  • Dit artikel over hoe Coca-Cola Europacific Partners suikervrij stimuleert met onze strategie onderbouwd vanuit de gedragswetenschap (LevensmiddelenKrant)

71 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven