More about behaviour | Changing Ways | Increase impact with behavioural knowledge

Leer meer over gedrag 

Op zoek naar informatie over gedrag?

Update je kennis met behulp van deze artikelen.

  • Julie de Vaan

Samen met Coca-Cola afvalscheiding en recycling stimuleren

Bijgewerkt op: 14 apr.


Alleen als mensen hun lege verpakkingen op de juiste manier weer inleveren, kunnen de doelstellingen van Coca-Cola op het gebied van recycling gehaald worden. Sinds 2018 helpen we Coca-Cola daarom met het stimuleren van afvalscheiding en recycling.


Lees hier op welke manieren we Coca-Cola hierbij ondersteunen en adviseren:


 

Inzicht in de knoppen die bepalen of mensen hun afval wel of niet goed recyclen

Voordat we gedrag kunnen veranderen, moeten we eerst begrijpen hoe gedrag tot stand komt en welke 'knoppen' daarbij een rol spelen. Om daar inzicht in te geven, ontwikkelden we een Gedragskaart voor afvalscheiding en recycling, met name gericht op het op de juiste manier inleveren van plastic flesjes.


De Gedragskaart laat zien waarom mensen hun afval wel of niet op de juiste manier inleveren, en welke knoppen je moet raken om ze te stimuleren dit wel te doen. Op basis van deze Gedragskaart, kunnen we in allerlei verschillende situaties de juiste knoppen raken om afvalscheiding en recycling te stimuleren.


Gedrag veranderen: afvalscheiding en recycling (Changing Ways x Coca-Cola)

 

Effectieve uitingen voor afvalscheiding ontwikkelen

Op basis van de Gedragskaart voor afvalscheiding en recycling, kunnen we in allerlei verschillende situaties snel en gemakkelijk advies geven over welke knoppen geraakt moeten worden. Op basis van deze adviezen ontwikkelen we allerlei uitingen die effectief zijn om afvalscheiding en recycling te stimuleren, bijvoorbeeld:


Gedrag veranderen: afvalbak voor afvalscheiding en recycling (Changing Ways x Coca-Cola)
  • Stickers voor afvalbakken, die zorgen voor herkenbaarheid, duidelijkheid en gemak.

Gedrag veranderen: uitingen rondom afvalbakken voor afvalscheiding en recycling (Changing Ways x Coca-Cola)

  • Aanvullende uitingen rondom afvalbakken, die herkenbaarheid, vindbaarheid en gemak vergroten.


Gedrag veranderen: specifieke uitingen afvalscheiding en recycling (Changing Ways x Coca-Cola)
  • Specifieke adviezen en uitingen voor verschillende klanten van Coca-Cola, waaronder de Radboud Universiteit, de Efteling, bioscopen en festivals.


 

Optimalisatie van campagnes om mensen te stimuleren om te recyclen

Met behulp van de Gedragskaart geven we adviezen en richtlijnen aan Coca-Cola om de juiste knoppen te raken met de zomercampagne van 2019. Onder andere met de meest opvallende uiting uit deze campagne, met de slogan 'Don't buy Coca-Cola if you don't help us recycle', worden een aantal belangrijke knoppen geraakt. De effectmeting van deze (prijswinnende) campagne toont aan dat deze er onder andere voor zorgt dat:

  • Mensen meer het gevoel hebben dat recyclen de norm is

  • Mensen zich meer verantwoordelijk voelen om te recyclen

  • Mensen beter weten wat er van hun wordt verwacht met betrekking tot afvalscheiding en recycling

  • Mensen een positievere mening krijgen over Coca-Cola, in het algemeen én met betrekking tot duurzaamheid

Na de zomercampagne van 2019, wordt de Gedragskaart ook gebruikt voor het opzetten van nieuwe campagnes, zoals de 'leeg ook waardevol' campagne.


Gedrag veranderen: campagne recycling (Changing Ways x Coca-Cola)

 

Kennis en inzichten over gedrag delen om onze impact te vergroten

Om de impact van de acties, vooruitgang en gedragsinzichten op het gebied van afvalscheiding en recycling te vergroten, delen we deze zowel inter als extern. Dat doen we bijvoorbeeld tijdens OPEN Live 2020, en in een panelgesprek over 100% rPET in België.



 


Dit vind je misschien ook interessant:

Let's be OPEN Magazine: Hoe we consumenten aanmoedigen om ons te helpen recyclen (p.10-11)

9 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven