Julie de Vaan
Effectief gedrag veranderen met behulp van Gedragsmodellen
Bijgewerkt op: 12 mei
Gedrag veranderen is niet eenvoudig. Menselijk gedrag is het resultaat van talloze psychologische processen en er is geen simpele aan- of uitknop voor gewenst gedrag. Om effectief gedrag te veranderen is het belangrijk om te begrijpen hoe keuzes tot stand komen en welke factoren daarbij belangrijk zijn. Dit is waar onze Gedragsmodellen van pas komen. In dit artikel bespreken we wat Gedragsmodellen zijn en waarom ze zo waardevol zijn bij gedragsverandering in de praktijk.
Wat zijn Gedragsmodellen?
Gedragsmodellen zijn een overzichtelijke en toepasbare weergave van kennis uit de psychologie en gedragswetenschap. Ze laten zien hoe mensen keuzes maken en welke psychologische en omgevingsfactoren daar invloed op hebben. Hierdoor bieden ze op een relatief simpele manier diepgaande inzichten over keuzeprocessen en vormen ze de basis voor het begrijpen en veranderen van gedrag.
Hoe werken Gedragsmodellen?
Gedragsmodellen brengen de mogelijke routes naar gewenst gedrag in kaart. Op die routes vind je de belangrijkste voorwaardes voor gedragsverandering. Voldoe je aan deze voorwaardes dan leidt dat tot het gewenste gedrag. Anders gezegd laat een Gedragsmodel dus zien waar je allemaal rekening mee moet houden als jij de keuzes van mensen wil beïnvloeden. Dit geeft concrete handvaten om effectief gedrag te veranderen in de praktijk.
Om gedrag te kunnen veranderen is het dus handig om deze Gedragsmodellen als leidraad te nemen. Ze bieden richting en structuur aan lange termijn plannen en helpen bij het snel opzetten of aanscherpen van effectieve acties, interventies of communicatie.
Hoe passen we Gedragsmodellen toe in de praktijk?
Ook wij nemen deze Gedragsmodellen als leidraad om gedragsverandering toe te passen in de praktijk. Dat doen we door voor onze klanten te bepalen hoe zij scoren op de voorwaardes voor gedragsverandering. Die score is opgebouwd uit allerlei psychologische factoren en wordt bepaald door de omgevingsfactoren van een specifieke casus of situatie.
Op basis van de scores kunnen we voor onze klanten bepalen aan welke voorwaardes zij wel of niet voldoen, waar de grootste kansen en verbeterpunten liggen en welke routes het meest effectief zullen zijn om gedrag te veranderen. Op die manier zetten we op maat gemaakte strategieën, interventies en communicatie uitingen op die effectief zijn in het veranderen van gedrag in de specifieke situatie van de klant.
Kortom zijn Gedragsmodellen een waardevolle tool voor het begrijpen en veranderen van gedrag. Ze bieden inzicht in complexe psychologische processen, vormen de leidraad voor een gestructureerde gedragsaanpak en bieden concrete handvaten om in specifieke situaties effectief gedrag te veranderen.