• Julie de Vaan

Hoe stimuleer je recyclegedrag? De gedragskaart en de praktische toepassing ervan door Coca-Cola.

Deze maand was Mats te gast als spreker tijdens de webinar van Coca-Cola om het te hebben over recyclegedrag. Aanleiding voor deze webinar zijn de duurzaamheidsdoelen en -ambities van Coca-Cola, en de gedragskaart voor recyclen die wij voor hen ontwikkelden.


Om stappen te zetten naar een circulaire economie, is het van belang dat gebruikte verpakkingen ingeleverd en ingezameld worden. Gedrag is dan ook cruciaal voor het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. Maar hoe krijg je grip op dit gedrag? Hoe stimuleer je mensen om afval te scheiden en te recyclen?


Mats licht de gedragskaart voor recyclegedrag toe.



Inzicht in gedrag - welke knoppen zijn belangrijk voor recyclen?


Goed inzicht in gedrag is altijd de eerste stap. Pas als je weet welke knoppen bepalen of mensen hun gebruikte verpakkingen wel of niet op de juiste manier inleveren, weet je welke knoppen je moet indrukken om gedrag te veranderen. Onze gedragskaart laat zien welke knoppen belangrijk zijn voor recyclen.


Elke knop beïnvloedt de keuzes die mensen maken. De kunst is om de situatie zo in te richten dat deze zo veel mogelijk van de knoppen op de juiste manier indrukt. Want de situatie bepaalt uiteindelijk welk gedrag mensen vertonen.


De situatie bestaat uit drie delen: het individu, de omgeving en (externe) communicatie. Voorbeelden van knoppen die te maken hebben met het individu zijn opvoeding, kennis, persoonlijke normen en waarden en sociale rollen. Knoppen die te maken hebben met de omgeving zijn faciliteiten, gemak, duidelijkheid en de sociale norm. Denk bij (externe) communicatie aan belangrijke knoppen zoals merkkracht, verantwoordelijkheid en toewijding, gemeenschappelijke doelen en het gevoel dat deze doelen haalbaar zijn.



Gedrag veranderen - hoe druk je de juiste knoppen in?


Maar hoe stimuleer je mensen nou om afval te scheiden en te recyclen? Daar komt de gedragskaart weer om de hoek kijken. De gedragskaart vormt de basis voor een lange termijn strategie voor gedrag. Er zijn een heleboel knoppen die je kunt indrukken om recyclegedrag te stimuleren. Het uiteindelijke doel is om jouw volledige situatie zo in te richten dat zoveel mogelijk knoppen op de juiste manier ingedrukt worden. De gedragskaart helpt je bepalen welke knoppen dat zijn.


Zijn er bijvoorbeeld knoppen die in jouw situatie extra belangrijk zijn, of worden bepaalde knoppen al ingedrukt? En hoe zit het met de praktische mogelijkheden? Heb je een duidelijke doelgroep, persoonlijk contact en/of de mogelijkheid om doelgroepen te targeten? Kijk eens naar de mogelijkheden om de knoppen van de mens op de juiste manier in te drukken. Is er sprake van een fysieke omgeving? Dan kun je direct aan de slag met de knoppen die te maken hebben met de omgeving. En als marketeer kun je voor de ontwikkeling van een landelijke campagne beter focussen op de knoppen die te maken hebben met bron/communicatie.



Realiseer doelen en ambities met een goed onderbouwde strategie voor gedrag


Kortom: is het mogelijk om mensen te stimuleren om te recyclen? Ja. Hoe? Dat hangt af van de situatie. Het goede nieuws is dat er veel mogelijkheden zijn. De uitdaging: laat je bij het realiseren van doelen en ambities die te maken hebben met gedrag leiden door een goed onderbouwde gedragsstrategie én zorg dat je acties om gedrag te veranderen goed aansluiten op jouw situatie.


Bekijk hier (een samenvatting van) de webinar, waarin Therese Noorlander (Sustainability Director Europe - Coca-Cola), Walter Susini (Marketing director - Coca-Cola) en Mats Postema (gedragsexpert - Changing Ways) je meer vertellen over ons onderzoek, de gedragskaart en de praktische toepassing ervan.




144 keer bekeken

Gerelateerde posts

Alles weergeven