Julie de Vaan
Hoe acties van grote bedrijven invloed hebben op duurzaam gedrag
Bijgewerkt op: 11 apr. 2022
Luchtvaartmaatschappijen willen onnodige vluchten uitvoeren om hun start- en landingsrechten te behouden (The Bulletin, 2022). Totaal niet duurzaam natuurlijk. Dit geeft mensen het gevoel dat hun eigen duurzame gedrag maar weinig impact heeft, zoals ook op te maken is uit deze reacties (The Best Social Inc., 2022). Daardoor neemt hun motivatie om duurzame keuzes te maken af. Het is daarom belangrijk dat grote organisaties laten zien dat ze zich wél inzetten voor duurzaamheid.
Maar grote organisaties zijn vaak bang om te communiceren over wat zij (willen) doen op het gebied van duurzaamheid. Enerzijds omdat ze denken dat ze daardoor juist extra onder vuur komen te liggen. Anderzijds omdat ze denken dat mensen daardoor zelf geen verantwoordelijkheid meer nemen voor duurzaam gedrag.
Deze angst is deels te begrijpen. Mensen vinden organisaties die communiceren over hun plannen en acties op het gebied van duurzaamheid hier inderdaad automatisch ook meer verantwoordelijk voor. Maar tegelijkertijd wordt de houding van mensen tegenover de organisatie ook positiever. Zowel op het gebied van duurzaamheid, als in het algemeen. Tot nu toe nothing to worry about dus.
En hoe zorg je er nou voor dat mensen zelf ook hun verantwoordelijkheid blijven nemen voor duurzaam gedrag? De truc is om te laten zien dat je als organisatie veel doet, maar om daarbij ook duidelijk te zijn over welke (kleine) handelingen van de consument je nodig hebt om je duurzaamheidsdoelen te behalen. Zo krijgen mensen het gevoel dat ze met een klein beetje moeite een grote impact kunnen maken. Dat motiveert hen om duurzame keuzes te maken.
Dus: plannen en acties van organisaties hebben grote invloed op duurzaam gedrag van consumenten. Als organisaties duidelijk zijn over hoe zij zich (willen) inzetten voor duurzaamheid, staan mensen positiever tegenover de organisatie, en motiveert dat hen zelf ook om duurzaam gedrag te vertonen.